Tuesday 1 September 2015

4.0 KEJATUHAN PORTUGIS DI MELAKA

   1.       Penentangan Sultan Mahmud dan Sultan Ahmad
 Setelah Melaka jatuh ke tangan orang Portugis. Maka, Sultan Ahmad yang pada ketika itu memerintah Melaka telah berundur ke Bentayan manakala Sultan Mahmud ke Kota Hampar. Walaupun Portugis telah menawan Melaka tetapi mereka masih lagi menghantar pasukan tentera untuk menyerang Sultan Mahmud kerana pada pendapat mereka selagi Sultan Mahmud memerintah maka selagi itulah mereka tidak akan duduk diam, ini dapat dibuktikan apabila orang-orang Melayu telah melancarkan beberapa siri serangan ke atas Portugis ke atas Melaka.

Tahun
Catatan
1512 (Julai)
Diketuai Laksamana Hang Nadim orang Melayu menyerang orang Portugis di Melaka tetapi orang Portugis dapat mempertahankan Melaka.
1510 - 1518
Orang Melayu dibawah kepimpinan Sultan Mahmud telah menyerang Melaka beberapa kali yang diketuai oleh Laksamana Hang Nadim. Beberapa kali serangan telah dilakukan ke atas Melaka, ini menunjukkan bahawa orang Melayu tak akan duduk diam selagi Melaka berada di tangan orang Portugis. Namun, serangan demi serangan telah dilakukan, orang Portugis tidak dapat dihalau dari Melaka kerana mereka telah membina kota yang amat kukuh untuk ditembusi.
1519
Orang Melayu telah menyekat makanan supaya tidak sampai ke Melaka dan memaksa Portugis mendapatkan bantuan dari Burma.
1520
Dibawah Paduka Tuan dan Sultan Abdul Jalil (Raja Kampar) orang Melayu telah menyerang Portugis di Melaka.


No comments:

Post a Comment