Tuesday 1 September 2015

6.0 IKTIBAR DARI KEDATANGAN PORTUGIS KE MELAKA

IKTIBAR TERHADAP DIRI

1) Seseorang warganegara itu tidak boleh berpeluk tubuh dan membiarkan orang asing memerintah dan menentukan sistem pemerintahan negara kita kerana ini adalah Negara kita.Sekiranya orang asing yang memerintah sudah pastilah mereka akan mendapat keuntungan dan kita hanya mampu berputih mata sahaja biasanya kata-kata manis orang asing ini hanyalah seperti menanam tebu dibibir sahaja.Oleh itu janganlah sesekali membenarkan orang asing terlibat dalam apa jua sistem pemerintahan dalam Negara kita.

2) Taat setia juga perlu ditititik beratkan kerana taat setia pada Negara amatlah penting agar tiada lagi wujud pembelot Negara seperti Si Kitol yang memberi maklumat mengenai kekuatan pertahanan Melaka kepada Portugis dan akhirnya ia hanya memakan diri sendiri apabila setelah Portugis berjaya menguasai Melaka, Si Kitol telah dibunuh oleh Portugis sendiri kerana takut Si Kitol membelot sekali lagi.

3)Jati diri sebagai warganegara perlu wujud dalam diri setiap individu walaupun dalam keadaan pemimpin yang zalim sekalipun kita perlu mempunyai jati diri kerana tanpa jati diri mudahlah untuk penjajah menghasut kita supaya bekerjasama dengan kita.Inilah yang terjadi pada Si Kitol yang tiada jati diri sehingga sanggup menjadi pembelot kerajaan Melaka.

4)Setiap warganegara perlu mematuhi undang-undang kerana ia akan memberi kesan kepada tindakan seseorang warganegara dunia merupakan tanggungjawab sebagai warganegara.Warganegara yang tahu tanggungjawab sebagai seorang warganegara akan mengukuhkan ketahanan sesebuah Negara,kelemahan individu warganegara dalam mematuhi undang-undang negaralah yang menyebabkan kerajaan Melaka mudah dijajah Portugis dan akibatnya bermulalah zaman kejatuhan Melaka.



IKTIBAR TERHADAP MASYARAKAT

1) Iktibar bagi masyarakat pula adalah masyarakat perlu setia pada pemimpin mereka seperti rakyat Melaka pada zaman penjajahan Portugis iaitu ketika Sultan Mahmud Shah melarikan diri ke Kampar,Sumatera rakyatnya menentang Portugis kerana bagi mereka selagi Sultan Mahmud adalah Sultan mereka maka disitulah terletaknya taat setia mereka.Natijahnya ia telah meningkatkan semangat Patriotisme untuk membebaskan diri dari penjajahan.

2) Masyarakat juga perlu sedar bahawa sikap bekerjasama perlu ada pada diri setiap masyarakat kerana sikap bekerjasama adalah asas perpaduan sesuatu masyarakat.Sekiranya sikap kerjasama ini tidak dipraktiskan maka zaman kelemahan pertahanan di Melaka akan kembali lagi dan kebarangkalian untuk dijajah semula amatlah tinggi.

3) Konsep tolak ansur perlu dipraktikkan dalam kehidupan setiap masyarakat.Setiap masyarakat perlulah bertolak ansur dalam pelbagai perkara terutama dalam aspek ekonomi.Kegemilangan Melaka adalah bukti kejayaan jika konsep bertolak ansur dapat dipraktikkan.

4)Setiap masyarakat perlu berwaspada dalam setiap perkara terutama pada kata-kata manis orang luar kerana kemungkinan mereka hanya menanam tebu dibibir sahaja dan bimbang mereka mempunyai niat lain yang mampu mengancam Negara kita.Sebagai contoh,ketika zaman kegemilangan Melaka ketika permulaan kedatangan Portugis mereka disambut dengan baik akan tetapi rupanya pihak Portugis mempunyai udang disebalik batu dan pengakhirannya tanpa disedari Melaka jatuh ditangan Portugis.



IKTIBAR TERHADAP KEPIMPINAN NEGARA

1) Pemimpin-pemimpin Negara perlu saling percaya mempercayai antara satu sama lain agar tidak goyah dilanda ombak yang dihembus oleh pihak yang ingin menjatuhkan Negara,janganlah sesekali mengulangi peristiwa dimana Tun Mutahir difitnah yang beliau cuba mengatasi kekayaan Sultan sehingga menyebabkan Sultan Mahmud Shah amat murka dan tanpa usul periksa, baginda menjatuhkan hukuman bunuh kepada Tun Mutahir dan keluarganya.

2) Seseorang pemimpin Negara juga perlu mengelakkan diri dari sikap pilih kasih kerana ia akan menimbulkan fitnah dan ketidakpuasan hati rakyat janganlah jadi seperti Bendahara Tun Mutahir yang bersikap pilih kasih sehingga mencetuskan iri hati di kalangan pembesar lain dan sikap pilih kasih itu juga menyebabkan Tun Mutahir difitnah yang beliau cuba mengatasi kekayaan sultan sehingga menyebabkan Sultan Mahmud Shah amat murka.

3)Selaku seorang pemimpin segala tindaklaku dan perbuatan seharusnya menunjukkan perkara positif bukannya negatif kerana pemimpin mencerminkan rakyat.Janganlah jadi pemimpin ketika zaman kejatuhan Melaka iaitu perbuatan Sultan ketika itu adalah tamak,dan iri hati maka lahirlah rakyat seperti Si Kitol dan Utimutiraja iaitu pembelot.

4)Sifat berusaha dan semangat nasionalisme perlu ada dalam diri setiap pemimpin Negara agar Negara tidak akan ditawan dengan mudah,contohi sifat Sultan Ahmad dan Sultan Mahmud yang pada awalnya berundur setelah diserang Portugis akan tetapi mereka tetap berusaha dengan pelbagai cara untuk merampas kembali kerajaan Melaka dari tangan Portugis.Sifat pemimpin ini yang harus dipuji dan dipraktikkan oleh pemimipin sekarang.
SEKIAN TERIMA KASIH DARIPADA KAMI

23 comments:

  1. terima kasih. penerangan yang terperinci...

    ReplyDelete
  2. Terima kasih Tuan..bersama jihad menentang konspirasi penjajah.

    ReplyDelete
  3. Salam...terima kasih juga yang tidak terhingga kerana berkongsi maklumat ini...saya juaga sedang membuat kajian dan menulis berkisar amalan Perubatan Melayu .

    sekian,terima kasih

    Tabib Ustaz Nizam
    017-6049396
    http://www.perubatantradisionalnabawiyyah.com

    ReplyDelete
  4. Iktibar daripada sistem pentadbiran Melaka apa?

    ReplyDelete
  5. bagus untuk kerja khursus sejarah.terima kasih :)

    ReplyDelete
  6. Sangat sesuai untuk rujukan kajian saya tq:D

    ReplyDelete
  7. Thanks untuk maklumat yang mantap

    ReplyDelete
  8. Saye ali ingin berterima ksih kpda tuan

    ReplyDelete
  9. Tq teruskan share maklumat di website

    ReplyDelete
  10. Tq. Teruskan artikel yang bermanfaat

    ReplyDelete
  11. ty sngat sbb sya tgh buat revision sejarah hm

    ReplyDelete
  12. ty sngat sbb sya tgh buat revision sejarah hm

    ReplyDelete
  13. Apa punca perang potugis dan melaka ya?

    ReplyDelete